Odgovori na
postavljena pitanja - Biologija
437. Što je točna definicija smoga i koje su bolesti organa za disanje?
Pojam "smog" je nastao kombiniranjem riječi smoke i fog, tj. dim i magla.
"Londonski smog" - 1952. g. 5 - dnevna magla nad Londonom uzrokovala je cca 4000 smrtnih slučajeva uslijed respiratornih bolesti.
Konstituenti goriva su C, H, S (pogotovo za ugljen) i minerali. Izgaranjem, odnosno oksidacijom nastaju produkti: CO2, H2O,
SO2 i mineralni ostatak, odnosno pepeo. Nadalje, u atmosferi je moguća reakcija: 2SO2 + O22SO3
Normalno se ova reakcija u atmosferi odvija vrlo sporo, ali u prisutnosti čestica pepela odvija se znatno brže (kataliza procesa).
Čestice pepela također kataliziraju proces pretvorbe vodene pare u formu aerosoli. Aerosoli su fino raspršene sitne čestice tekuće ili čvrste tvari u zraku.
Tada u atmosferi dolazi do kontakta aerosoli vode i sumpornog trioksida:
SO3 + H2O (aerosol) H2SO4 (aerosol)
Nastali aerosol sumporne kiseline vrlo je sitan i udisanjem dolazi do kontakta s plućnim tkivom kojega ozbiljno oštećuje.
Važno je da je za pojavu "londonskog smoga" potrebno istovremena prisutnost SO2, H2O i pepeo. Zbog izrazitog sinergizma, istovremeno djelovanje ove tri komponente mnogo je snažnije od "zbroja" njihovih pojedinačnih djelovanja.
FOTOKEMIJSKI SMOG - "LOS ANGELES SMOG"
Produkti motornih vozila: H2O, CO2, CO, CxHy (neizgoreno gorivo), NOx, olovni spojevi
Fotokemijski smog je mješavina primarnih i sekundarnih onečišćivača koji se stvara kada primarni smog koji se uglavnom sastoji od dušikovih oksida (uglavnom NO) i hlapljivih organskih spojeva bude izložen Sunčevu zračenju. Mješavina koja nastane sastoji se od više od 100 spojeva među kojima su najvažniji ozon, peroksiacetilnitrat PAN, dušikovi oksidi, aldehidi, ketoni i drugi.
Posljedice su, uz smanjenje vidljivosti, opće agresivno i nadražujuće djeovanje zbog čega dolazi i do brojnih zdravstenih problema (izravni utjecaj na vidni aparat i respiratorni sustav te brojni neizravni utjecaji).
Fotokemijski smog je u izravnoj vezi s masovnim prometom u velikim centrima. Kako je prvo primjećen u Americi (SAD), upravo tamo su prvo uvedene mjere zaštite.
CASE STUDY - SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVE
Clear Air Act 1970 - od 1975 svi novi automobili obavezno opremljeni katalizatorom. Koncentracija gotovo svih produkata bila je u padu prema kraju osamdesetih (ali ne dovoljno). Ugljikov monoksid pao za 40% unatoč udvostručenju broja automobila, emisije olova se snizile sa >200.000 t 1970. g. na <20.000 t 1990. godine.
Rezultati uvedenih mjera su prikazani sljedećom tablicom.
1975 | 1991 | Promjena | |
Sumpor dioksid, ppm | 0,0132 | 0,0075 | 43 % pad |
Dušični oksidi, ppm | 0,021 | 0,021 | 1% pad |
Ugljik monoksid, ppm | 10 | 6 | 40 % pad |
Ozon, ppm | 0,147 | 0,115 | 22 % pad |
Čestice, µg/m3 | 63 | 47 | 25 % pad |
Olovo, µg/m3 | 0,68 | 0,048 | 93 % pad |
Sljedeća tablica prikazuje pooštravanje standarda za emisije ispušnim plinovima motornih vozila u SAD (National Tailpipe emission).
Ugljikovodici (grama po milji) |
NOx (grama po milji) | |
1975 | 1,5 (0,9) | 3,1 (2,0) |
1980 | 0,41 (0,41) | 2,0 (1,0) |
1985 | 0,41 (0,41) | 1,0 (0,4) |
1990 | 0,41 (0,41) | 1,0 (0,4) |
1995 | 0,25 | 0,4 |
2003 | 0,125a | 0,2a |
Linkovi:
Tihana Petric
student 4. godine, smjer: prof. biologije i kemije
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb